Rinnekoti – hyvää elämää vammaisille ihmisille

Rinnekoti
”Täällä Rinnekodissa jokainen kokee oman työnsä arvokkaaksi ja saa työssä koko ajan tarpeeksi henkilökohtaista ohjausta. On hyvä, että pääsee töihin ja saa ihmiskontakteja. Ei tarvitse jäädä yksin neljän seinän sisälle.”

Näin sanovat Mika Miettinen, Mikael Rokka, ja Iivari Toosi, jotka ovat espoolaisia Rinnekoti-säätiön asukkaita. Rokka on tänään jakanut postia ja ommellut käsityöpajalla mustia laukkuja, Miettinen tehnyt istutustöitä Rinnekodin puutarhalla ja Toosi lapioinut multaa, sillä hän kuuluu Rinnekodin alue- ja logistiikkapalveluiden yksikköön. He kaikki asuvat Rinnekodin asunnoissa Espoossa, Miettinen ja Toosi itsenäisesti ja Rokka kodissa, jossa asukkailla on yhteinen keittiö ja olohuone mutta jokaisella asukkaalla oma huone.

”Mulla on omassa huoneessa oma televisio ja mankka”, Rokka iloitsee.

Rinnekoti-säätiö on Suomen suurin yksityinen kehitysvamma- ja muita vammaispalveluja tuottava yritys ja yksi Arvo-liiton perustajajäsenistä. Rinnekodin yhteiskunnallisena tavoitteena on edistää kehitysvammaisten asemaa yhteiskunnassa monin eri tavoin. Se tuottaa asumis- ja työllistymispalveluita, tarjoaa kuntoutusta, terveydenhuoltoa ja tulkkauspalveluita niitä tarvitseville, ja sen ylläpitämässä koulussa käy koulua kolmisenkymmentä oppilasta.

Rinnekoti tarjoaa myös tukipalveluita kehitysvammaisten lasten ja nuorten perheille, ja uusimpana se on aloittanut palvelut lastensuojelua tarvitseville vammaisille. Se tuottaa koko ajan myös uutta tutkimustietoa harvinaisista sairauksista Noria-keskuksessa vammaisuuteen liittyvistä ongelmista.

”Palvelemme eri-ikäisiä ihmisiä, joilla on erilaisia vammoja ja tarjoamme heille palveluita ja tukea, jotka on räätälöity kunkin elämäntilanteeseen sopiviksi”, Rinnekoti-säätiön toimitusjohtaja Markku Niemelä sanoo.

Rinnekodin asunnoissa Espoossa ja Helsingissä asuu yli 500 asukasta, ja sen työ- ja päivätoimintaan osallistuu vuosittain 400 ihmistä.

Rinnekoti tukee asiakkaitaan myös siinä, että he pystyisivät pikkuhiljaa siirtymään yhä itsenäisempään elämään ja että töitä löytyisi myös muista yrityksistä. Outi Kero ja Minna Sammallahti asuvat omissa Rinnekodin yksiöissä Helsingissä, mutta Kero suunnittelee muuttavansa Rinnekodista pois vuoden päästä, kesähäiden jälkeen. Mika Miettinenkin on nykyään kolme päivää viikossa töissä kuormanpurkajana ja hyllyttäjänä Espoon Kalajärven Valintalossa.

Rinnekoti-säätiön johtaja Markku Niemelä on tehnyt töitä kehitysvamma-alalla 1980-luvulta lähtien ja nähnyt, miten kehitysvammaisten asema yhteiskunnassa on viime vuosikymmeninä parantunut. Silti paljon on vielä tekemättä.

”Mielekkään arkielämän ja arjen perusasioiden, kuten asumisen ja työn järjestämisessä riittää jatkuvasti tehtävää ja parannettavaa. Tiede ja tutkimus sekä eri teknologiat kehittyvät huimaa vauhtia. Niiden hedelmiä voidaan hyödyntää enenevästi myös vammaisten ihmisten hyvän elämän edistämiseen.”

Rinnekoti-säätiö haluaa olla Arvo-liiton jäsenenä edistämässä myös yhteiskunnallisten yritysten asemaa ja sitä, että ne tunnistetaan ja tunnustetaan nykyistä paremmin suomalaisessa yhteiskunnassa.

”Nyt kun yhteiskunnassa tarvitaan muutoksia ja uusia toimintamalleja, yhteiskunnallisilla yrityksillä on ilman muuta oma paikkansa yhteiskunnan kehittäjänä ja hyvinvoinnin tekijänä. Ne ovat iso sektori jo nyt, mutta esimerkiksi sote-uudistuksessa yhteiskunnallisten yritysten asemaa ei ole tunnistettu juuri lainkaan. Tässä meillä on paljon tehtävää edessä”, Markku Niemelä sanoo.

Rinnekoti-säätiö

Tuottaa palveluita vammaisten ihmisten ja heidän perheidensä tarpeisiin. On tehnyt 1960-luvulta lähtien tutkimustyötä kehitysvammaisuuteen liittyen.

Yhteiskunnallinen tavoite on edistää kehitysvammaisten ihmisten asemaa yhteiskunnassa. Kehittää toimivia ratkaisuja ja palveluja vaikeimpien ongelmien avuksi.
Suomen suurin yksityinen kehitysvammapalveluiden tuottaja. Palveluja käyttää 2 500–3 000 henkilöä vuodessa.
Viidenneksi suurin sosiaali- ja terveysalan yritys Suomessa.
Liikevaihto 65 miljoonaa euroa (v. 2013), työntekijöitä n. 1000.
Toimii useilla paikkakunnilla.
Palveluita ostavat kunnat ja kuntayhtymät sekä Kela.
Lisätietoja www.rinnekoti.fi