Seminaariaamupäivä innosti osallistujia

Arvo, Suomalaisen Työn Liitto ja Reilu Palvelu ry järjestivät yhteisen seminaarin yhteiskunnallisesta yrittämisestä. Osallistujat kiittelivät aamupäivän antia ja yhteishenkeä.

[ezcol_1half]ArvoSeminaari_TimoLindholm
[/ezcol_1half][ezcol_1half_end]Sitran johtaja Timo Lindholm ennusti, että koska BKT ei enää tulevaisuudessakaan palaa isoihin kasvuprosentteihin, yhteiskunnallisten yritysten ja järjestöjen rooli hyvinvoinnin säilyttäjänä kasvaa.  ”Julkinen sektori ei enää yksin pysty huolehtimaan kaikesta siitä, mistä se on perinteisesti huolehtinut, ja tässä on tilausta yhteiskunnallisille yrityksille. Yritysten mainetta pitäisi kuitenkin pystyä muuttamaan. Kaikki viestintä siitä, mitä yhteiskunnalliset yritykset tavoittelevat ja mitä ne ovat saaneet aikaiseksi, on tärkeää ja muuttaa ihmisten mielikuvia yhteiskunnallisista yrityksistä.”
[/ezcol_1half_end]

[ezcol_1half]ArvoSeminaari_LauraRaitio[/ezcol_1half][ezcol_1half_end]Diacorin toimitusjohtaja Laura Raitio painotti, ettei yhteiskunnallinen yrityskään menesty ilman kovaa bisnesosaamista. ”Yhteiskunnallinen yritys ei saa kovasti kilpailuilla markkinoilla mitään anteeksi. Mutta entistä useammin yhteiskunnallinen päämäärä on yksi ratkaiseva kriteeri yrityksille, kun ne valitsevat kumppania työterveyshuoltoon.”[/ezcol_1half_end]

[ezcol_1half]ArvoSeminaari_KimmoRönkä[/ezcol_1half][ezcol_1half_end]Setlementtiasuntojen toimitusjohtaja Kimmo Rönkä valotti kaupunkiasumisen trendejä ja näytti, miten Setlementtiasunnot jo vastaa asukkaiden toiveisiin järjestämällä taloihinsa esimerkiksi yhteiskeittiöitä, kuntosaleja ja tilaa viljelyyn – sekä yhteistä tekemistä, esimerkiksi retkiä, asukkaille. ”Talous pyörii hyvin, kun investoidaan ihmisiin ja heidän hyvinvointiinsa.”[/ezcol_1half_end]

[ezcol_1half]ArvoSeminaari_SoileKuitunen[/ezcol_1half][ezcol_1half_end]Mikkelin kaupungin kehitysjohtaja Soile Kuitunen kertoi kuinka vaikuttavuus on otettu yhdeksi kriteeriksi kunnan hankinnoissa. ”Tämä vaatii, että kunta itse tietää, mitä se haluaa hankinnoilla lähteä asukkailleen tavoittelemaan. Tässä kannattaa kuunnella myös asukkaita.”[/ezcol_1half_end]