Yhteiskunnalliset yritykset ensi kertaa mukana yrittäjyyden periaatepäätöksessä

Yrittäjän päivänä päivitetyssä valtioneuvoston periaatepäätöksessä yrittäjyydestä tunnistetaan yhteiskunnallisten yritysten potentiaali ekologisesti ja sosiaalisesti kestävän yhteiskunnan edistämisessä.

Lisäksi periaatepäätöksessä on huomioitu, että yhteiskunnallisilla yrityksillä on omat erityistarpeensa. Yhteiskunnallisten yritysten liiketoiminnan ensisijaisena tavoitteena on yhteiskunnallinen vaikuttavuus. Tavoitteeseen voi sisältyä sosiaalisesti, ympäristöllisesti, taloudellisesti ja/tai kulttuurisesti kestävän kehityksen edistäminen.

– Hienoa, että yrityskentän moninaisuus nähdään hallituksessa. Uskomme, että arvolähtöiset, vaikuttavuutta tavoittelevat yritykset ovat tulevaisuuden menestyviä kasvuyrityksiä, sanoo ARVOn toimitusjohtaja Susanna Kallama.

Periaatepäätös oli lausuntokierroksella heinäkuussa, eikä luonnoksessa mainittu yhteiskunnallisia yrityksiä. ARVO huomautti lausunnossaan, että myös yhteiskunnalliset yritykset on sisällytettävä osaksi periaatepäätöstä.

– Olemme tyytyväisiä, että lausuntopalautteemme kuultiin ja yhteiskunnalliset yritykset huomioitiin periaatepäätöksessä. Suomessa on noin 3 000 yhteiskunnallista yritystä, jotka tuottavat merkittäviä myönteisiä vaikutuksia yhteiskuntaan ja jotka ansaitsevat tulla nähdyiksi tärkeänä osana elinkeinoelämää, Kallama toteaa.

Periaatepäätöksen toimenpiteillä halutaan edistää muun muassa Suomen houkuttelevuutta puhtaan siirtymän investointikohteena, kehittää julkista yritysrahoitusta sekä vauhdittaa start-up -yrittäjyyttä.

– Toimenpiteiden suunnittelussa on edelleen tärkeää muistaa yhteiskunnallisten yritysten näkökulma esimerkiksi julkista yritysrahoitusta ja julkisia hankintoja kehitettäessä. Olemme ARVOssa mielellämme käytettävissä myös toimenpiteiden jatkosuunnittelussa, Kallama sanoo.

Lisätiedot: Susanna Kallama, puh. 040 587 2445 tai susanna.kallama@arvoliitto.fi