Yhteiskunnalliset yritykset on huomioitava Suomen yrittäjyysstrategiassa

Orpon hallituksen periaatepäätös yrittäjyydestä oli lausuntokierroksella heinäkuussa. Tärkeän strategian päivitys oli surullista luettavaa, sillä sen näkemys yritystoiminnasta oli varsin perinteinen ja huolestuttavan kapea. Strategialuonnos ei tunnista lainkaan yhteiskunnallisia ja arvolähtöisiä yrityksiä. ARVO vaati lausunnossaan tämän korjaamista.

Yrittäjyysstrategiassa lähdetään siitä, että kaikenlainen yritystoiminta on arvokasta, mutta ymmärrys yritystoiminnan moninaisuudesta ei ulotu luonnoksessa alkua pidemmälle. Sekä EU että OECD näkevät yhteiskunnallisten yritysten roolin uusien innovaatioiden synnyttämisessä, kestävän kehityksen edistämisessä sekä digi- ja vihreän siirtymän toteuttamisessa merkittävänä. Suomessa yhteiskunnallisten yritysten merkitystä ei kuitenkaan tunnisteta riittävän laajasti. Strategialuonnoksen suurin puute on juuttuminen perinteiseen yrittäjyyden malliin.

ARVO esittää lausunnossaan, että yhteiskunnallinen ja arvolähtöinen yritystoiminta huomioidaan osana elinkeinoelämää. Samalla tulee huolehtia siitä, että yrittäjyysstrategia, tuore kansalaisjärjestöstrategia sekä päivitettävä yhteiskunnallisten yritysten ja yhteisötalouden strategia muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Niiden tehtävä on tukea Suomen talouden ja yhteiskunnan hyvinvoinnin turvaavan elinkeinorakenteen uudistamista sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla.

Lisäksi nostimme lausunnossamme esille muun muassa sen, että julkisen yritysrahoituksen ja muiden kehittämistyökalujen on oltava kaikenlaisen yritystoiminnan käytössä. Tällä hetkellä yhtiömuoto on monesti poisrajaava kriteeri ja tämä epäkohta on korjattava.

Yrittäjyysstrategialuonnoksessa linjataan, että on tärkeää mahdollistaa nykyistä paremmin erityisesti pk-yritysten pääsy hankintoihin. Hyötynä nähdään kilpailun lisääminen ja kustannussäästöt. ARVOn mielestä yrittäjyyspolitiikan ja yritystoiminnan edistämisen näkökulmasta oleellisempaa on ymmärtää hankintojen elinkeinopoliittinen voima niin tehokkuuden, innovaatioiden kuin sosiaalisesti ja ekologisesti kestävämmän yhteiskunnan rakentamisessa.

Oleellista ei ole vain kilpailun lisääminen, vaan kattavien hankintastrategioiden ja -ohjeiden laatiminen. Esitimme lausunnossamme, että periaatepäätöksessä korostetaan hankintojen strategista suunnittelua ja tavoitetta edistää sosiaalisesti ja ekologisesti kestävämpää yhteiskuntaa sekä innovaatioita.

Suomi tarvitsee lisää kasvuyrityksiä. ARVOn Uudenmaan liiton tuella toteuttaman esiselvityksen ennakkotiedot kertovat, että yhteiskunnallisten ja missiolähtöisten yritysten kasvutavoitteet ovat selvästi tavanomaisia yrityksiä korkeammat. Lisäksi  tutkimuksessa (Tykkyläinen, 2019) on todettu, että yhteiskunnalliset yritykset kasvoivat lamavuosina 2010–2015 yli nelinkertaisesti muihin yrityksiin verrattuna.

Suomella ei ole varaa jättää tätä potentiaalia käyttämättä – yhteiskunnalliset yritykset on huomioitava yrittäjyyden periaatepäätöksessä vahvana osana yrittäjyyttä.

Susanna Kallama
Yhteiskunnallisten yritysten liitto ARVO ry

Tutustu ARVOn lausuntoon yrittäjyyden periaatepäätöksestä (pdf)
Luonnos valtioneuvoston periaatepäätökseksi yrittäjyydestä