Break the Fight ehkäisee koulukiusaamista hiphop-kulttuurin keinoin

Kuvassa nuoria ringissä liikkumassa. Käynnissä on selvästi jokin liikkeeseen liittyvä tehtävä, kaikki ovat keskittyneitä.
Kuva on Break the Fight! Nuorten hip hop- tapahtumasta kulttuurikeskus Stoasta 18.9.2020. Kuva: Paola Figueroa.

Tällä kertaa valokeilaan uusista jäsenistämme pääsee Break the Fight Oy, yhteiskunnallinen yritys, joka ehkäisee toiminnallaan koulukiusaamista. “Break the Fight on loistava sosiaalinen innovaatio” kommentoi Arvoliiton toimitusjohtaja Ulla Nord, “tarvitsemme kaikki keinot käyttöön koulukiusaamisen ehkäisemiseen. Kuten kaikki varmasti tiedämme, kiusaaminen on erittäin viheliäinen yhteiskunnallinen haaste, josta aiheutuu pitkäaikaisia haittoja. Tällaisen toiminnan  vaikuttavuuspotentiaali on suuri.”

Haastattelussamme Break the Fight Oy:n toimitusjohtaja Arja Tiili avaa yrityksen toimintamallia ja tavoitteita.

Arja Tiili, mitä Break the Fight tekee?

“Break the Fight! taide- ja kulttuuripalvelu vie väkivallattomuuden sanomaa kouluikäisille Suomessa. Tavoitteena on ehkäistä koulukiusaamista ja edistää yhteisöllistä tekemistä sekä kouluissa että niiden ulkopuolella. Toiminnassa lapsille ja nuorille tarjoutuu mahdollisuus yhdessä tekemiseen, liikkumiseen, itseilmaisuun ja onnistumiseen.”

Mitkä ovat toimintanne arvot ja yhteiskunnallinen päämäärä?

“Break the Fight! haluaa ratkaista yhteiskunnallisesti tärkeää ja haastavaa ongelmaa, koulukiusaamista, hiphop-kulttuurin ja taidekasvatuksen keinoin. Ongelma on maailmanlaajuinen kouluyhteisöissä.

Toiminnassamme kunnioitetaan tasa-arvoa ja erilaisuutta. Toimintamme perustuu vertaisuuteen ja keskinäiseen tukeen. Tuemme lasten ja nuorten kasvua ja itsetuntemusta taiteen ja taidekasvatuksen keinoin. Toiminnan ohjaajat ovat koulutettuja taiteen ja hip hop-kulttuurin ammattilaisia.

Annamme lapsille ja nuorille työkaluja käsitellä koulukiusaamista tukien heidän itsetuntemustaan ja itsetunnon kehittymistä.

Haluamme jalkauttaa toiminnassamme kehitettyjä koulukiusaamista ennaltaehkäiseviä toimintamalleja poikkisektorisesti opetus-, nuoriso-, ja kulttuuritoimiin.

Break the Fight Oy hallinnoi tavaramerkkiä, myy koulutuspalveluja ja lisenssejä. Toimintamallia on tarkoitus skaalata myös kansainvälisesti.”

Miksi liittyitte Arvoliittoon ja mitä toivotte jäsenyydeltä?

“Liityimme Arvoliiton jäseneksi, koska toivomme verkottumis- ja koulutustilaisuuksia samanhenkisten yritysten kanssa, myös strateginen sparraus ja toiminnan kehittämisen tuki kiinnostaa.”

Tervetuloa mukaan ARVO-joukkoon Break the Fight!

Lisätietoja: www.breakthefight.com

Break the fightin logo, jossa on yrityksen nimi kirjoitettuna graffitityylillä.