Arvojohtamisessa arvot osoitetaan käytännön teoin

Urheilu ei ole immuuni vastuullisuusvaatimuksille, eikä urheilujohtajakaan voi enää keskittyä pelkästään pelien voittamiseen ja harrasteliikunnan järjestämiseen. Mutta miten luovia erilaisten odotusten ristipaineessa ja toimia eettisesti kestävästi? Sports Mini-MBA -koulutusohjelman vetäjänä aloittava Kimmo J. Lipponen pohtii näitä teemoja blogikirjoituksessaan.

Nykyajan yritysjohtajat eivät voi keskittyä pelkästään taloudellisen voiton tahkoamiseen, vaan heiltä odotetaan myös perusarvojen osoittamista ja yritykseltä kunnollista yrityskansalaisuutta. Tästä on kasvamassa henkilöstön ja muiden sidosryhmien perusoletus. Yritysjohtajilta odotetaan yhä kasvavissa määrin proaktiivista otetta ja julkisia kannanottoja yrityksen liiketoiminnan laajemmista yhteiskunnallisista ja ympäristövaikutuksista.

Urheilu ei ole immuuni tälle kehitykselle. Keskittyminen kilpailullisten otteluiden voittamiseen ja harrasteliikunnan organisoimiseen ei enää riitä. Pari viikkoa sitten jääkiekkojoukkue Jokerit ja Suomen jalkapallomaajoukkue Huuhkajat olivat omissa tulikokeissaan ihmisoikeuskysymysten käsittelyn kanssa. Jokerit oli aloittamassa KHL-kauttaan protestien täyttämässä Minskissä, mutta kasvava julkinen paine pakotti peruuttamaan pelimatkan viime hetkellä. Huuhkajat aloitti UEFA:n Kansojen Liiga -turnauksensa polvistumalla kentällä tuen osoituksena Black Lives Matter -liikkeelle. Pelaajat itse halusivat toimia näin ja kannustimena toimi myös Euroopan jalkapalloliitto UEFA:n kampanjointi syrjintää vastaan.

Virheistä oppimalla yritysvastuullisuuden edelläkävijäksi – case Nike

Nämä kaksi esimerkkiä seuraavat samantyyppistä kehitys- ja oppimiskäyrää, joka on nähty urheiluvarusteiden valmistaja Niken toiminnassa viime vuosikymmeninä. 1970- luvulla alkanut valtava sidosryhmäpaine hikipajojen käytöstä Aasiassa työnsi Niken tarkastelemaan koko arvoketjunsa vastuullisuutta tehden siitä yhden yritysvastuullisuuden edelläkävijöistä. Nike onkin pitkään ollut proaktiivinen monissa ihmisoikeuskysymyksissä, viimeisimpänä osoittaessaan näkyvästi tukensa Colin Kaepernickille ja BLM-liikkeelle.

Sekä Nike, Jokerit että Huuhkajat saivat toimiensa jälkeen myös ryöpyn negatiivista palautetta. Yhdysvalloissa poltettiin julkisesti Niken lenkkareita, sosiaalisen median trollit uhkasivat laittaa Huuhkajat boikottiin ja Jokerit saivat Minsk-päätöksen jälkeen kasvavaa painetta Venäjältä.

Ristipaineet asettavat haasteita

Julkisen kannanottamisen suurin haaste piilee yleensä ristiriitaisissa vaatimuksissa ja odotuksissa. Lait ja asetukset, pelin säännöt, asiakkaiden ja sidosryhmien mielipiteet, katto-organisaatioiden ja oman johdon arvot, puhumattakaan populistisista huutelijoista, voivat kaikki vetää eri suuntiin. Osa hyvinkin kovaäänisesti vaatien.

Huomisen johtajien on oltava valmiita kohtaamaan ja käsittelemään (usein populististen agendojen tukemia) vastakkaisia mielipiteitä. Populistiset paineet vastakkaisista suunnista sosiaalisen median vahvistavalla toimintalogiikalla höystettynä voivat välillä johtaa tunteeseen puun ja kuoren välissä olemisesta. Urheilujohtajien tukea tarvitaan silloinkin, kun urheilijat ottavat kantaa, polvistuen tai muilla tavoin. Urheilijoille täytyisi vähintään tarjota selkeät ja perustellut toimintaperiaatteet ja tukea toimia niiden mukaisesti.

Koulutuksesta työkaluja omaan arvojohtajuuteen

Kukaan ei ole täydellinen, eikä kukaan pysty täysin käsittelemään yhteiskunnan ja ympäristön kaikkia osa-alueita. (Urheilu)johdon on kuitenkin oltava valmis ja kykenevä vastaamaan sille asetettuihin uusiin vaatimuksiin, tekemään oikeita ja eettisiä valintoja ja jopa kyseenalaistamaan nykyinen järjestelmä, jos se ei toimi riittävän vastuullisesti. Joulukuussa alkavalla Sports Mini-MBA koulutusohjelmalla haluamme auttaa urheilujohtajia toimimaan ennakoivasti ja päättämään, mitkä ovat ne alueet, joihin kukin haluaa keskittyä ja joissa onnistua. Aivan kuten käytännön johtamistyökaluissa, osaamisen kehittäminen ja koulutus ovat ainoa tapa edetä ja kehittyä myös arvopohjaisessa johtamisessa. Urheilu on loppujen lopuksi erittäin tehokas väline maailman muuttamiseen, sekä stadioneilla että niiden ulkopuolella.

Kimmo J. Lipponen

Teksti on julkaistu englanninkielisenä Hanken & SSE Educationin sivuilla.

ARVO, Hanken & SSE ja Eerikkilä Sports and Outdoor Resort lanseerasivat syyskuussa 2020 Urheilujohtamisen Sports Mini-MBA-ohjelman. Ohjelman tavoitteena on tarjota urheilujohtajille, huippuvalmentajille ja urheilijoille optimaaliset olosuhteet johtaa ja kasvattaa suomalaista ja kansainvälistä urheiluliiketoimintaa. Ohjelma yhdistää tuoreimmat arvojohtamisen sekä kaupallisen johtamisen opit yhdellä integroidulla oppimatkalla. Ohjelma alkaa joulukuussa 2020 ARVOn toimitusjohtaja Kimmo J. Lipposen vetämänä.

Lue lisää Sports Mini-MBA-ohjelmasta Hanken & SSE sivuilta.

Lisätietoja: Kimmo J. Lipponen, kimmo.lipponen@arvoliitto.fi, 040 758 7247.