Amel Gaily lupaa tuoda uusia näkökulmia ARVOn hallitukseen

ARVOn hallituksen uusi jäsen Amel Gaily on bisnesenkeleiden järjestön FiBANin toimitusjohtaja. Gaily on innoissaan uudesta tehtävästään ja näkee paljon yhtymäkohtia ARVOn ja FiBANin työssä. ARVOn visiota ja missiota Gaily pitää erittäin ajankohtaisina ja tärkeinä.

Esittelyssä ARVOn uusi hallituksen jäsen Amel Gaily

ARVOn syyskokouksessa 3.12.2020 valittiin yhdistyksen hallitus vuosille 2021-2022. Uutena jäsenenä hallitukseen liittyy Amel Gaily, FiBANin toimitusjohtaja. FiBAN on suomalaisten bisnesenkeleiden järjestö, jossa on tällä hetkellä 670 jäsentä.

”Tuomme yhteen kiinnostavia sijoituskohteita etsivät enkelisijoittajat ja rahoitusta etsivät startupit. Lisäksi kohtautamme enkelisijoittajia keskenään.” Gaily kertoo. Hän löytää ARVOn ja FiBANin välillä myös useita yhtäläisyyksiä: ”Myös meillä osaamisen kehittäminen ja koulutus ovat tärkeä osa toimintaamme ja jäsenpalvelujamme. Teemme erilaisia koulutuksia bisnesenkeleille, keräämme dataa ja tutkimuksia ja teemme myös jonkin verran edunvalvontaa. Viime vuosina olemme panostaneet paljon impact-sijoittamisen osaamisen kehittämiseen.”

Ekonomisti päätyi pankin kautta startup-maailmaan

Gaily on koulutukseltaan ekonomisti Turun yliopistosta ja kauppatieteiden maisteri Hankenilta. Valmistuttuaan hän päätyi töihin pankkiin, ensin Danske Bankiin ja sieltä Nordeaan. Nordeassa vierähti useampi vuosi mielenkiintoisissa yksityispankin tehtävissä, jotka pyörivät varainhoidon ja sijoittamisen ympärillä. ”Tykkäsin varainhoidosta kovasti ja vähän sitä kautta bongasin myös FiBANin. Pääsin sitten ensin deal flow manageriksi ja nyt 1,5 vuotta olen ollut toimitusjohtajana. ”Sijoittamisen ja varainhoidon maailma olivat minulle ennestään tuttuja, mutta koko kiehtova startup-maailma oli aluksi ihan uutta. Olen päässyt oppimaan valtavasti uutta, mikä on tässä työssä yksi parhaita asioita.”

Lisää vaikuttavuustietoisuutta kaikkiin yrityksiin

ARVOn ajamat asiat, arvolähtöisyys ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus – Oikein Hyvää Bisnestä, ovat Gailyn mielestä yhä enemmän nousemassa myös startup -maailmassa isoiksi puheenaiheiksi. ”FiBANissa kannustamme startupeja miettimään oman toiminnan impactia. Mielestäni on erittäin tärkeää, että kaikki yritykset havahtuisivat pohtimaan ja myös kertomaan ulos näitä asioita.”

”Myös enkelisijoittajat ovat kiinnostuneita vaikuttavuudesta – monet haluavat sijoittaa yrityksiin, jotka edistävät tärkeitä ja itselle merkityksellisiä asioita. Vaikuttavuuden ymmärtämisessä, siitä puhumisessa ja mittaamisessa on kuitenkin sekä yrityksillä että sijoittajilla vielä paljon opittavaa.”

Boksin ulkopuolelta ARVOn hallitukseen

Gaily on innoissaan uudesta pestistään ARVOn hallituksen jäsenenä. Hän lupaa tuoda hallitukseen uutta näkökulmaa ja uusia ajatuksia: ”Tunnen monet ARVOn jäsenet nimeltä, mutta en ole vielä kovin sisällä yhteiskunnallisten yritysten maailmassa tai ARVOn toiminnassa – uskon tämän olevan vain hyvä asia, pystyn katsomaan asioita täysin boksin ulkopuolelta. Pystyn varmasti tuomaan myös tätä sijoittaja- ja startup -puolen osaamista ARVOon.”

”ARVOn strategia ja teemat ovat todella ajankohtaisia ja ajan hermolla. Vastuullisuus, vaikuttavuus ja arvojohtaminen ovat todella tärkeitä teemoja ja ARVOn toiminnassa on mielettömästi mahdollisuuksia. Odotan todella innolla, että pääsen tutustumaan ARVOn toimintaan paremmin ja oppimaan lisää!”

ARVOn uusi hallitus aloittaa työnsä tammikuussa 2021. Hallitukseen kuuluvat Gailyn lisäksi puheenjohtaja Pentti Lemmetyinen (Setlementtiliitto), Tuomas Koskela (Aspa-säätiö), Juha Kaakinen (Y-Säätiö), Kirsi Konola (Kehitysvammaisten Palvelusäätiö), Juha Ojajärvi (Perho Liiketalousopisto), Soile Kuitunen (Kuntoutussäätiö) ja Jukka Rautavalta (Diakonissalaitos).

Lisätietoja:

Amel Gaily, amel.gaily@fiban.org