Yhteiskunnalliset yritykset muutoksentekijöinä

Arvoliiton hallituksen puheenjohtaja, Setlementtiliiton Pentti Lemmetyinen visioi todellisuutta, jossa bisnes perustuisi hyvän maailman rakentamiseen – myös lähiyhteisöissä.

Millainen olisi maailma, jossa ihmislähtöisyys, sosiaalinen ja ekologinen kestävyys sekä näiden arvojen toteutuminen olisivat liike-elämän tärkeimpiä ajureita? Jossa bisneksen peruslogiikka olisi maksimaalisen voiton tavoittelun sijaan paremman maailman rakentaminen?

Se olisi maailma, jossa vanhojen, sairaiden ja vammaisten ihmisten tarvitsemia palveluita arvioidaan muustakin kuin halvimman hinnan näkökulmasta. Siinä maailmassa ihmisiltä kysytään, millainen on heidän tai heidän omaistensa mielestä hyvä palvelu ja se, mitä he sanovat, on tärkeintä, kun palveluita kilpailutetaan.

Se olisi maailma, jossa kaupungistuminen, ilmastonmuutos, huoltosuhteen vinouma ja siirtolaisuus nähdään katastrofin sijaan ratkaistavina ilmiöinä. Siinä maailmassa yrityksiä haastetaan ja kannustetaan tuottamaan kestäviä ja eettisiä ratkaisuja. Rakentamaan kumppanuuksia ja keräämään kaikki hyvät voimat yhteen ratkaisujen löytämiseksi.

Onko sellainen maailma kirkasotsainen haavekuva vai jotakin, joka todellisuudessa voi olla jo ovella? Uskon vahvasti jälkimmäiseen. Ihmisten ja yritysten kekseliäisyydellä ei ole rajoja, silloin kun ne kutsutaan hyvän palvelukseen. Ihmisoikeuslähtöiset, ihmiskasvoiset ja kaikkein hauraintakin elämää kunnioittavat palvelut, sivistys ja kulttuuri, puhdas teknologia, terveelliset asuinympäristöt ja elämää helpottavat digitaaliset välineet voivat olla kestävää arkeamme, jos yhteiskuntana niin päätämme.

Yhteiskunnallisten yritysten Arvoliitto on olemassa siksi, että hyviä voimia kootaan jo. Arvoyritysten on tunnistettava paikkansa ja tehtävänsä maailmassa. Sen aika on nyt. Meidän tehtävämme on näyttää toteen, että isoakin bisnestä voidaan tehdä kestävästi ja eettisesti oikein. Meidän tulee kehittää mittarit ja raportointivälineet näyttääksemme toteen, että tämä todella on mahdollista.

Hyvän ja kestävän maailman rakentaminen alkaa lähiyhteisöistä. Kuntavaalien lähestyessä paikallispolitiikan pöydille on tärkeätä nostaa Arvoliiton slogan Oikein Hyvää Bisnestä. Niin että kaikki kolme sanaa kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.

Pentti Lemmetyinen

Setlementtiliiton konsernin toimitusjohtaja
Arvoliiton hallituksen puheenjohtaja

Tutustu Arvoliiton kuntavaaliteemoihin tästä.

Lue Arvoliiton kaikki kuntavaaliblogiartikkelit tästä.

Blogikirjoitus on osa Arvoliiton kuntavaalien alla julkaistavaa #ihmislähtöisetpalvelut-blogisarjaa, jossa yhteiskunnalliset yritykset kertovat toimintafilosofiastaan ja tavastaan tuottaa eettisesti kestäviä, vaikuttavia palveluita.