Ullan blogi: Kohti vuotta 2021

ARVOn toimitusjohtaja Ulla Nordin blogauksessa katsotaan vuoteen 2021 – ARVO panostaa ensi vuonna erityisesti jäsenpalveluihin ja jäsenten osaamisen kehittämiseen. Myös kuntavaalit tulevat näkymään toiminnassamme.

Suurten muutosten 2020 – kohti parempaa vuotta

Kuluneesta vuodesta voi muistella monenlaista; etätöitä, eristäytymistä, matkustuskriisejä, Yhdysvaltain presidentinvaaleja, Venetsian kanaaleissa uiskentelevia delfiinejä. Erikoista, paikoin onneksi kaunistakin aikaa. Asia, joka leimaa vuotta 2020 ehkä eniten, on työtapojen lopullinen asettuminen digiaikaan. Pääsemme varmasti tulevaisuudessa kehittämään työnteon kulttuuria aivan uusiin suuntiin.

Yhteistyö on muuttunut ja ottanut uudenlaisia muotoja, mutta sen merkitys on samalla kasvanut. Tulevaisuudessa resurssit niukkenevat ja isoja yhteiskunnallisia haasteita on pystyttävä ratkomaan mahdollisimman tehokkaasti tuomalla erilaista osaamista yhteen.  Eri toimijoiden on lyötävä osaamisensa yhteen silläkin uhalla, että epäonnistumme. Jos haluamme ratkaista ajan viheliäisiä ongelmia on meidän pystyttävä miettimään niihin ratkaisuja yhdessä.

Yksitoikkoisen keinovalikoimasta väittelyn sijaan tarvitsemme uusia, yhdessä tekemisen malleja ja uudenlaisia rahoitusmekanismeja. Tulemme Arvoliitossa tulevana vuonna haastamaan jäsenemme haasteiden ratkaisemiseen yhteistyössä eri organisaatioiden kanssa.

Arvon uusi vuosi tuo lisää jäsenpalveluita

Arvoliitto ei ole säilynyt muutoksilta. Toimitusjohtaja vaihtui ja sain aloittaa marraskuun alussa etätyömenetelmin erinomaisen tiimini Eevan ja Katjan kanssa. Arvoliitto ei ollut minulle tuntematon. Olen ollut mukana Hyvän Mitta -hankkeessa ja ehtinyt jo käydä jäsenten kanssa keskusteluja siitä, miten yhteistyö ja tavat tehdä vievät tavoitteitamme eteenpäin.

Uuden innosta olemme ammentaneet myös ajatuksia tulevaisuuteen – miten olemme tulevaisuudessa mukana edistämässä vaikuttavaa ja eettisesti kestävää liiketoimintaa.

Arvoliitto keskittyy ensi vuonna vahvasti jäsentensä osaamisen kehittämiseen sekä sen näkyväksi tekemiseen. Tarjoamme palveluja myös muille toimijoille vahvistaaksemme rahoituspohjaamme. Kuuden vuoden aikana työkalut ja mallit vaikuttavuuden mittaamiseen ovat kehittyneet käyttökelpoisiksi ja sovellettavaksi vaikuttavuusperusteisiin hankintoihin. Vaikuttavuusklinikoillamme tullaan oppimaan näistä lisää.

Vaalivuosi 2021

Sekä hankinta- että vaikuttamispuolella äänestysprosentilla mitattuna ei niin kiinnostavat vaalit ovat meille, yhteiskunnallisille toimijoille ja vaikuttajille tärkeimmät vaalit; kunnissa tehdään monia yhteiskunnallisia yrityksiä koskevat ostopäätökset eli hankinnat.

Kuntapäättäjät tekevät ihmisiä lähimpänä olevat päätökset lastenhoidosta, vanhuspalveluista, koulutuksesta, kulttuurista ja tuhansista muista asioista. Me osallistumme vaalityöhön tuntuvasti kertomalla sekä puolueille että ehdokkaille siitä, miten yhteiskunnallisesti vaikuttavaa ja hyvinvoivaa lisäävää työtä ja palvelua voidaan tuottaa ja ostaa.

Odotamme Arvoliitossa jo innolla, että pääsemme käärimään hihat ja työskentelemään jäsentemme ja yhteistyökumppaneidemme kanssa kohti ensi vuoden tavoitteitamme. Sitä ennen on kuitenkin aika hengähtää ja levätä tämän erikoisen vuoden päätteeksi.

Toivotan kaikille turvallista ja rauhallista joulun aikaa!

Ulla Nord
Arvoliitto