Kolme toivetta tuleville kansanedustajille

Eduskuntavaalien vaalipäivä on sunnuntaina 2.4. Vaaleissa linjataan, mihin suuntaan Suomi seuraavat neljä vuotta katsoo ja kehittyy.

Tässä yhteiskunnallisten yritysten toimintamallista inspiroituneet kolme ajatusta sinulle, ehdokas – kenties tuleva kansanedustaja.

1 Pidä kiinni halustasi muuttaa maailmaa

Yhteiskunnallisissa yrityksissä tämä tarkoittaa sitä, että koko liiketoiminnan tärkein tavoite on tehdä hyvää. Liiketoimintaan kuluu, että tuloja on vähintään yhtä paljon kuin menoja, mutta yhteiskunnallinen yritys ei maksimoi voittoa päämäärän kustannuksella.

2 Ole utelias ja luota tietoon

Yhteiskunnallisessa yrityksessä tämä tarkoittaa kokeiluja ja innovaatioita, joiden vaikuttavuutta seurataan ja mitataan. Vaikuttavuudesta kerätään tietoa suunnitellusti ja systemaattisesti. Myös negatiivisia vaikutuksia etsitään ja ne huomioidaan. Vaikuttavuus kertoo, syntyykö toivottu tulos vai ei. Tulokset kertovat, mitä pitää kehittää, muuttaa tai lakata tekemästä.

3 Ole inhimillinen, mutta jämäkkä

Yhteiskunnallisissa yrityksissä tämä tarkoittaa sitä, että tavoitteena on muuttaa ihmisten elämää paremmaksi tai toimintatapaa kestävämmäksi pysyvästi. Se tarkoittaa myös vastuuta siitä, että toimimme itse oikein, avoimesti ja demokraattisesti.

Yhteiskunnalliset yritykset voivat vaikuttaa merkittävästi siihen, että yhteiskuntamme on tulevaisuudessa ekologisesti, sosiaalisesti, taloudellisesti ja demokraattisesti kestävämpi.

Toivomme, että sinä vaikutat siihen, että yhteiskunnallisten yritysten toimintaedellytykset kehittyvät myönteisesti ja että ne saavat mahdollisuuden näyttää, mihin kykenevät.

Haluatko kuulla lisää yhteiskunnallisista yrityksistä? Ota yhteyttä, kerromme mielellämme!

Susanna Kallama
ARVO ry