Vastuullinen talous: Aspa-säätiö

Aspa haluaa tarjota mahdollisuuden itsenäiseen elämään kaikille diagnoosista, menneisyydestä tai terveydentilasta huolimatta. Toiminnassa hyvä kiertää – tuotoilla hankitaan lisää asuntoja ja kehitetään asumisen palveluita.

Teksti: Johanna Tonttila / Aspa-säätiö

Me Aspassa teemme työtä sen eteen, että jokaisella meistä olisi mahdollisuus itsenäiseen elämään. Tarjoamme asiakkaillemme kodin ja yksilöllisiin tarpeisiin vastaavia palveluja sekä edistämme ihmisten vaikutusmahdollisuuksia omaan elämäänsä ja elinympäristöönsä.

Me uskomme, että ihan jokaiselle kuuluu itsenäinen elämä. Kohtaamme ihmisen ihmisenä, kuuntelemme ja ymmärrämme. Kehitämme asumista ja palveluja yhdessä kokemustoimijoiden kanssa.

Itsenäinen elämä alkaa omasta kodista

Aspa-säätiö edistää asiakkaiden itsenäistä elämää ja yhdenvertaisuutta. Hankimme asuntoja ihmisille, jotka ovat yhteiskunnassa usein kaikkein heikoimmassa asemassa ja joilla ei muutoin olisi mahdollisuutta omaan kotiin.

Aspa-säätiöllä on tällä hetkellä yli 1 200 vuokra-asuntoa ympäri Suomea. Vuokraamme asuntoja itsenäisessä asumisessa tukea tarvitseville erilaisia mielenterveyden ongelmia kohdanneille henkilöille sekä eri tavoin vammaisille ihmisille.

Asuntomme sijaitsevat tavallisissa kerrostaloissa lähellä julkisia palveluita ja hyviä kulkuyhteyksiä. Pyrimme siihen, että tuleva asukas on mukana sopivan asunnon etsinnässä ja hän pääsee alusta alkaen vaikuttamaan oman elämänsä rakentamiseen.

Asiakas päättää kaapin paikan

Aspa Palvelut Oy on kotimainen, yhteiskunnallinen yritys, joka tuottaa yksilöllisiä asumispalveluja mielenterveyskuntoutujille ja eri tavoin vammaisille ihmisille. Tätä yhteiskunnallisesti merkittävää työtä meillä tekee yli 400 työntekijää. Yrityksemme toimii koko Suomessa ja sen liikevaihto on vuosittain noin 20 miljoonaa euroa.

Asiakkaamme oma kokemus näkyy ja kuuluu työssämme. Me olemme asumisen asiantuntijoita, mutta asiakkaamme on itsensä ja elämänsä asiantuntija. Parhaat ratkaisut löydämme yhdessä.

Laatu on mielestämme sitä, että tehdään se mitä luvataan. Liiketoimintamme on rehellistä ja avointa. Olemme viestinnässämme läpinäkyviä ja totuudenmukaisia.

Meille tärkeitä ovat tyytyväiset asiakkaat ja hyvinvoivat työntekijät. Siksi haluamme, että meillä puhutaan. Haluamme olla luottamuksen arvoisia. Siksi julkaisimme asiakkaiden, tilaajiemme sekä henkilöstömme antamat palautteet #meilläpuhutaan-verkkosivuillamme.

Ohjaamme toimintamme tuotot takaisin yhteiskunnalliseen työhön

Aspan toiminta perustuu hyvän kiertoon. Ohjaamme toimintamme tuotot takaisin yhteiskunnalliseen työhön: tarjoamme kodin sitä tarvitsevalle. Aspa Palvelut -yhtiön omistaa sataprosenttisesti Aspa-säätiö. Aspa Palvelut maksaa voitostaan osinkoa Aspa-säätiölle, joka käyttää osingon uusien, kohtuuhintaisten asuntojen hankintaan, ja kehittää asumista ja itsenäisen elämän mahdollisuuksia yhdessä asukkaiden kanssa.

#ARVOlupaus

www.aspa.fi

ARVO-LUPAUS 2/5: Vastuullinen talous

Käytämme valtaosan taloudellisesta tuloksestamme yhteiskunnallisen päämäärämme mukaiseen toimintaan. Emme pyri taloudellisen voiton lyhytnäköiseen maksimointiin, sillä vastuullisen toimijan raha on kärsivällistä ja tukee niin sosiaalisesti kuin ekologisestikin kestävän yhteiskunnan rakenteita. Kotimaisina toimijoina kannamme vastuumme verovelvollisina. Emme tee yhteistyötä laittomasti toimivien yritysten kanssa, ja kieltäydymme pimeän työn tekemisestä tai teettämisestä.

Tutustu myös muihin ARVO-lupauksen kohtiin