Yhteiskunnallisten yritysten osaamiskeskuksen (YYO) avajaiset 26. tammikuuta

Arvoliitto luotsaa hanketta, jonka kunnianhimoisena tavoitteena on tehdä Suomesta yhteiskunnallisen yrittämisen mallimaa.

Tässähän ollaan uudistamassa suomalaista työelämää
ja edesauttamassa kehitystä, että maahan tulee satoja yrityksiä lisää.”

Tom Tarvainen, Arvoliitto

Sanna Marinin hallitusohjelman tavoitteisiin kuuluvat työllisyyden lisääminen ja se, että yhteiskunnallisen yrittämisen edellytyksiä parannetaan Suomessa. Vuoden 2021 aikana valmistui yhteiskunnallisten yritysten strategia. Hallituksen puoliväliriihessä huhtikuussa tehtiin päätös yhteiskunnallisten yritysten osaamiskeskuksen perustamisesta. Lokakuussa se aloittikin toimintansa työ- ja elinkeinoministeriön myöntämän rahoituksen turvin.

Työ on käynnistynyt vauhdilla. Kuuden eri organisaation yhteenliittymässä on vahva asiantuntemus yhteiskunnallisen yrittäjyyden erityispiirteistä, kuten työhön integroinnista, sosiaalisista innovaatioista ja vaikuttavuusperusteisesta liiketoiminnasta.  Vuoden vaihteessa avattiin verkkosivusto, joka toimii palvelujen ”keskustoimistona”.

Yhteiskunnalliset yritykset ovat yksityisiä ja kolmannen sektorin toimijoita, jotka käyttävät valtaosan voitoistaan jonkin yhteiskunnallisen ongelman ratkaisemiseen.

Vahva verkosto toimii avoimesti

Osaamiskeskuksen konsortion muodostavat yhteiskunnallisen yrittämisen konkarit: Diakonia-ammattikorkeakoulu OyKuntoutussäätiö srOsuustoimintakeskus Pellervo rySilta-Valmennusyhdistys ry ja Vates-säätiö sr sekä Yhteiskunnallisten yritysten liitto Arvo ry, joka myös luotsaa hanketta. Yhteistyötä tehdään maanlaajuisesti eri yritysten, oppilaitosten, yhdistysten ja yrityspalveluiden kanssa. Päämäärä on kunnianhimoinen: Suomesta yhteiskunnallisten yritysten mallimaa.

Avajaiset YouTubessa

Osaamiskeskuksen avajaisia vietetään keskiviikkona 26.1. klo 13. Tilaisuudessa on mukana työministeri Tuula Haatainen. Lisäksi kuullaan yrittäjä, innovaattori ja uudistaja Daniel Rahmanin, työmarkkinaneuvos Tuija Oivon sekä yhdenvertaisuus- ja esteettömyysasiantuntija, yrittäjä Anni Kyröläisen puheenvuorot. Tarkka ohjelma kerrotaan YYO:n verkkosivuilla.

Lisätietoja:

Yhteiskunnallisten yritysten osaamiskeskuksen verkkosivut