Yhteiskunnallinen yritystoiminta valloitti Porin

SuomiAreena keräsi viime viikolla Poriin kymmeniätuhansia kävijöitä. ARVO oli mukana helteisellä Areenalla osana Yhteiskunnallisten yritysten osaamiskeskusta.

Tuliaisiksi kertyi tuhansia kohtaamisia sekä vahva tunne siitä, että yhteiskunnalliselle yritystoiminnalle on nyt tilausta enemmän kuin koskaan.

Tapasimme SuomiAreenan Kansalaistorilla viikon aikana noin 4 000 ihmistä vauvasta vaariin. Ajatuksena mökillämme oli pysäyttää ihmiset pohtimaan, mitä hyvää heidän oma yhteiskunnallinen yrityksensä tekisi. Samalla oli mainio tilaisuus kertoa, mistä yhteiskunnallisessa yritystoiminnassa oli kyse ja millaisia yhteiskunnallisia yrityksiä Suomessa on.

Suosikkina lapset ja nuoret

Kansalaistorin kävijät saivat äänestää valmiista vaihtoehdoista, mikä tuntuisi merkityksellisimmältä päämäärältä omalle yhteiskunnalliselle yritykselle. Selkeästi eniten ääniä sai lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen. Tämän päämäärän valitsemista moni perusteli sillä, että lapsissa ja nuorissa on tulevaisuus.

Laadukkaat sote-palvelut, kiertotalouden edistäminen sekä osatyökykyisten työllistäminen saivat toki kannatusta nekin. Valinnan tekeminen oli vaikeaa, sillä kaikki päämäärät koettiin tärkeiksi.

Yhteiskunnallisten yritysten toiminta kiinnosti SuomiAreenan kävijöitä selvästi. Tieto siitä, että yrityksen tärkein tavoite voi olla hyvän tuottaminen yhteiskuntaan, oli monelle uutta. Mutta kukaan ei pitänyt ajatusta outona tai torjuttavana. Päinvastoin.

EU nostaa yhteiskunnalliset yritykset päättäjien agendalle

SuomiAreenan keskustelut kertoivat, että yhteiskunnalliselle yritystoiminnalle on tilausta. Torikävijöiden lisäksi aihe kiinnosti myös vaikuttajia, päättäjiä ja kansanedustajia. EU:n komission tuore suositus yhteiskunnallisten yritysten toimintaedellysten parantamisesta nostaa asian poliitikkojen agendalle syksyllä. Juuri puheenjohtajakautensa aloittaneen Espanjan tavoitteena on, että lopulliset suositukset hyväksytään tämän vuoden loppuun mennessä.

Aika keskustelulle yhteiskunnallisten yritysten potentiaalista on siis käsillä – mutta ennen sitä, ihanaa kesää ihan jokaiselle.

Susanna Kallama
Yhteiskunnallisten yritysten liitto ARVO ry