Vuoden Vaikuttavin Arvoteko työpaja Stoori ohjaa nuoria töihin sote-alalle

Vuosittain jaettavan Vaikuttavin Arvoteko -tunnustuksen sai tänä vuonna Lahden Diakonialaitoksen sote-työpaja Stoori. Työpaja innostaa Päijät-Hämeen nuoria sote-alalle vaikuttavin tuloksin. Jopa neljä viidestä osallistuneesta nuoresta on löytänyt opinto- tai työpolun toiminnan kautta.

– ARVOn hallitus vaikuttui Stoorin innovatiivisesta toimintamallista. Työpaja auttaa nuoria löytämään oman polkunsa, rakentaa sote-alan vetovoimaa ja tukee nuorten työllistymistä toimialalle, joka kärsii työvoimapulasta. Näin vastataan yhdellä kertaa kahteen akuuttiin haasteeseen, kertoo ARVO ry:n toimitusjohtaja Susanna Kallama.

Stoori-työpajan osallistujia
Kuva: Sarita Rannankari

Stoori käynnistyi syksyllä 2019 ja siihen on osallistunut tähän mennessä yhteensä 112 nuorta. Tulokset ovat olleet vaikuttavia. Työpajajakson jo päättäneistä nuorista lähes neljä viidestä ohjautui joko opiskelemaan sote-, kasvatus tai ohjausalalle, työllistyi näiden alojen tehtäviin tai jatkopoluttui muulla tavalla.

Stoorin idea syntyi halusta löytää ratkaisu havaittuun tarpeeseen

Lahden Diakonialaitos aloitti nuorten työpaja Stoorin kehittämisen vuonna 2019. Taustalla vaikutti tieto sote-alan kasvavasta työvoimapulasta ja Päijät-Hämeen alueen nuorten valtakunnallista keskiarvoa suuremmasta syrjäytymisuhasta.

– Koska olemme yhteiskunnallinen yritys, meille on tärkeää mahdollistaa nuorten näköisiä palvelupolkuja. Kaikki nuoret eivät ole valmiita sote-alan työtehtäviin ilman valmennusta ja kannustusta. Meillä nuoret voivat edetä juuri niin hitaasti tai nopeasti, kuin on tarpeen, kertoo diakonia- ja kehitysjohtaja Anne-Maria Karjalainen Lahden Diakonialaitokselta.

– Työpaja Stoorin tulokset ovat kolmenlaisia: se ohjaa nuoria urapolulle, vahvistaa arjen taitoja ja tuo merkityksellisyyttä nuoren elämään, jatkaa Karjalainen. – Olemme Lahden Diakonialaitoksella erityisen ylpeitä ja iloisia siitä, että tämä ennakkoluuloton uusi toimintamalli, joka on nyt jo muuttanut ratkaisevasti usean nuoren elämänsuuntaa, tulee palkituksi vuoden vaikuttavimpana Arvotekona.

Vaikuttavin Arvoteko-palkinto luovutettiin ARVOpäivässä 25.11.2022. Tunnustuksella Yhteiskunnallisten yritysten liitto ARVO ry haluaa nostaa esiin yrityksiä ja yhteisöjä, joiden toiminnassa innovatiivisuus ja vaikuttavuus yhdistyvät yhteiskunnan, ihmisten tai ympäristön hyväksi.

Lisätiedot:

Anne-Maria Karjalainen, diakonia- ja kehitysjohtaja, Lahden Diakonialaitos