Uudenmaan yhteiskunnallisissa ja missiolähtöisissä yrityksissä kytee vahva kasvuhalu – rahoitus ja vähäinen tunnettuus hidasteina

Uudenmaan yhteiskunnalliset ja missiolähtöiset yritykset tavoittelevat voimakasta kasvua niin liikevaihdon, henkilöstömäärän kuin vaikuttavuudenkin osalta. Kasvuhalua on enemmän kuin yrityksissä yleensä. Kasvua vaikeuttavat kuitenkin yhteiskunnallisten yritysten vähäinen tunnettuus ja rahoituksen saatavuus.

ARVOn toteuttaman Vaikuttavia yrityksiä ja innovaatioita-esiselvityksen perusteella yhteiskunnalliset ja missiolähtöiset yritykset tavoittelevat kasvua huomattavasti innokkaammin kuin tavanomaiset pk-yritykset. Vaikuttavuuteen liittyvät tavoitteet ovat vielä talouteen liittyviä kasvutavoitteitakin voimakkaampia.  

– Yhteiskunnallisten ja missiolähtöisten yritysten kasvun tukemiseen Uudellamaalla kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Nämä yritykset osallistuvat konkreettisesti alueen elinvoiman ja asukkaiden hyvinvoinnin edistämiseen. Myös vihreää siirtymää edistävissä yrityksissä on valtavasti potentiaalia työllisyyden kannalta, sanoo ARVOn toimitusjohtaja Susanna Kallama.  

Uudenmaan missiolähtöiset ja yhteiskunnalliset yritykset.

Vaikuttavuutta tavoittelevat yritykset myös panostavat selvityksen perusteella merkittävästi TKI-toimintaansa. Yhteiskunnallisten ja missiolähtöisten yritysten on jo aiemmissa selvityksissä todettu tuottavan tehokkaasti uusia ratkaisuja ja palveluita yhteiskunnan tarpeisiin. 

Tulevaisuuden kasvuyritysten potentiaali käyttöön rahoitusta ja yrityspalveluita kehittämällä  

Esiselvityksessä havaittiin, että Uudenmaan yrityspalvelujärjestelmän toimijat, yrityskehittäjät ja rahoittajat eivät tunne yhteiskunnallista ja missiolähtöistä yritystoimintaa riittävästi.  

– Vaikka yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisu nähdään yhä tärkeämpänä osana yritysten toimintaa, ei yhteiskunnallista yritystoimintaa hahmoteta yrityskehittämisen kohderyhmänä. Vaikuttavuutta tavoittelevien yritysten potentiaali tulevaisuuden kasvuyrityksinä jää huomaamatta, Susanna Kallama toteaa.  

Erilaiset yrityspalvelut, kuten kiihdyttämöt, ovat hajallaan ja niistä voi olla vaikea löytää tietoa. Osaamisen kehittämiseen on tarjolla runsaasti koulutuksia, mutta yrittäjät kaipaisivat enemmänkin tukea, jolla voisi palkata työntekijöitä esimerkiksi myyntiin ja markkinointiin.  

– Yrityksille voitaisiin myöntää tällaista tukea niin sanottuna de minimis -tukena. Toinen keskeinen kasvun haaste on rahoitus, jota yhteiskunnallisten ja missiolähtöisten yritysten on vaikeaa saada. Erilaisten rahoitusinstrumenttien ehtoja tulee muuttaa siten, että rahoitusta voi hakea ja saada kaikkeen liiketoimintaan yhtiömuodosta ja omistajatahosta riippumatta, sanoo Susanna Kallama.  

Mikä on yhteiskunnallinen ja missiolähtöinen yritys?

Lisätiedot: Susanna Kallama, puh. 040 587 2445 tai susanna.kallama@arvoliitto.fi.

Yhteiskunnallisten yritysten liitto ARVO ry toteutti Vaikuttavia yrityksiä ja innovaatioita -esiselvityshankkeen Uudenmaan liiton myöntämällä AKKE-rahoituksella. Sen tavoitteena oli selvittää Uudenmaan alueen yhteiskunnallisten ja missiolähtöisten yritysten kasvu- ja innovaatiotavoitteita. Erityinen painopiste oli kansalaisten hyvinvointia ja vihreää siirtymää edistävissä yrityksissä. Tutustu selvitykseen tästä.