Kunta hankkii tai tuottaa ihmisiä lähimpänä olevat palvelut

Ulla Nord haastaa blogikirjoituksessaan kuntien nykyisiä ja tulevia päättäjiä pohtimaan, millaisia hankintoja he haluavat kuntalaisten puolesta tehdä. Painotetaanko laatua vai halpaa hintaa? Huomioidaanko ihminen?

Kuntavaaleihin on aikaa reilu kuukausi.  Meille tavallisille ihmisille ne ovat vaalit, joissa valitaan päättäjät vaikuttamaan useimmista arkeen liittyvistä julkisista palveluista. Päivähoito, koulutus ja terveydenhoito niistä tärkeimpinä. Kunta on yksikkö, joka näitä koskevat hankinnat tekee.

Millaisia valintoja hankinnoissa pitäisi noudattaa? Laatu, pysyvyys ja eettisyys varmasti nousevat juhlapuheissa esiin, mutta ratkaiseeko valinnan kuitenkin alhaisin hinta? Voiko yksittäinen päättäjä kunnassa edes vaikuttaa hankintapäätöksiin tai laadunvalvontaan? Mistä tiedämme, onko palveluja oikea määrä saatavilla ja onko esimerkiksi hoiva oikea-aikaista?

Arvoliitto kannustaa resurssien niuketessa varmistamaan, että kunnissa – ihmistä lähellä – hankitaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa ja ihmislähtöistä palvelua.

Yhteiskunnallinen yrittäminen ei ole uusi ilmiö, vaikka onkin osalle tuntematon

Yhteiskunnallisilla yrityksillä toimintaa ohjaa yhteiskunnallinen päämäärä, ei maksimaalisen voiton tavoittelu. Käytännössä se tarkoittaa, että laadusta ja vaikuttavuudesta ei tingitä voiton lisäämiseksi.

Yhteiskunnalliset yritykset ovat yksityisesti omistettuja ja ne käyttävät valtaosan voitoistaan yhteiskunnalliseen hyvään. Iso osa yhtiön tuloksesta palautuu takaisin yhteiskunnalliseen työhön yrityksen sisällä.

Ihminen vai halpa hinta ensin?

Valitettavan usein kilpailutuksissa inhimillinen näkökulma jää liian vähälle painoarvolle. Kun kriteeriksi laitetaan vain halpa hinta, unohdetaan perimmäiset kysymykset: Millaista palvelua haluamme kuntalaisille ostaa?

Haluammeko mahdollistaa inhimilliset kohtaamiset, kunnollisen paneutumisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin?

Monilla pitkään alalla olleilla toimijoilla on erittäin hyvä käsitys siitä, mitä laadukkaasti tuotettu toiminta maksaa. Hyvä ja laadukas palvelu muodostuu asiakaslähtöisesti ja yhdessä kehittäen.

Esimerkiksi hoivakodissa asuvan vanhuksen palvelussa voidaan tehdä ikäihmiselle mahdolliseksi valita itse oma päivärutiininsa ja vaikkapa sen, mitä pukee ylleen. Pelkän talouden ehdoilla äärimmilleen viritetty hoitokoneisto ei tähän pysty.

Pitkällä aikavälillä halpa hinta voi osoittautua paljon kalliimmaksi, kun palvelun laatu ei vastaakaan odotettua, eikä vastaa tarpeeseen.

Kuntien osto-osaamisessa toivomisen varaa

Kuntavaalien alla on tuhannen taalan paikka käydä keskustelua hankintaosaamisesta. Miten kunta tuottaa tai hankkii palvelua ja miten ne kilpailutetaan? Millaisia kriteerejä noudatetaan ja miten ymmärretään laadun ja hinnan suhde? Keneltä ostetaan ja miksi?

Huhtikuussa valittavat kuntapäättäjät ovat vaikuttamassa siihen, että kuntalaisille hankitaan eettisesti kestäviä ja ammattitaidolla tuotettuja palveluita.

Me autamme hankintaosaamisessa ja kerromme mielellämme lisää yhteiskunnallisen yrittämisen periaatteista ja hyvää tekevästä voimasta.

Ulla Nord

ulla.nord@arvoliitto.fi

Tutustu Arvoliiton kuntavaaliteemoihin tästä.

Lue Arvoliiton kaikki kuntavaaliblogiartikkelit tästä.

Blogikirjoitus on osa Arvoliiton kuntavaalien alla julkaistavaa #ihmislähtöisetpalvelut -blogisarjaa, jossa yhteiskunnalliset yritykset kertovat toimintafilosofiastaan ja tavastaan tuottaa eettisesti kestäviä, vaikuttavia palveluita.