Venner Oy on Vuoden vaikuttavin ARVO-teko, kunniamaininta #Työnimi -kampanjalle

Vuoden 2019 Vaikuttavin ARVO-teko kisan voitti ruoka-apua innovatiivisesti toteuttava Venner Oy, kunniamaininta meni Diakin yhdenvertaisuutta edistäneelle #Työnimi -kampanjalle.

Vuoden vaikuttavin ARVO-teko palkinto Venner Oy:lle.

Vaikuttavin ARVO-teko kisa keräsi tänäkin vuonna joukon korkeatasoisia osallistujia, joista lopulta voittajaksi valittiin vähävaraisten perheiden ruoka-apuun erikoistunut Venner Oy. ARVO-teko kisassa yhteiskunnallisten yritysten liitto ARVO etsii vuosittain tekoja, joissa yhdistyvät liiketoiminta, innovatiivinen toimintatapa ja yhteiskunnallisen hyvän tekeminen. Voittajan valitsee Yhteiskunnallisten yritysten liitto ARVO ry:n hallitus.

Kunniamaininnan sai tänä vuonna Diakonia-ammattikorkeakoulun #Työnimi -kampanja.

”Vennerin toiminnassa yhdistyy hienosti liiketoiminta, luovuus ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden hakeminen. He ovat selkeästi lähteneet liikkeelle yhteiskunnallisesta haasteesta: vähävaraisilla lapsiperheillä ei ole välttämättä taloudellisia tai jaksamuksellisia resursseja terveellisen ruoan valmistukseen. Haasteen tunnistamisen jälkeen on kehitetty uusi luova ratkaisu ja lähdetty pyörittämään sitä liiketoiminnan keinoin” avaa ARVOn toimitusjohtaja Kimmo J. Lipponen.

Venner Oy on vuonna 2018 perustettu yhteiskunnallinen yritys, jonka kautta voi ostaa ruokakassin vähävaraiselle lapsiperheelle. Ruokakassi sisältää ainekset noin viikon terveellisiin ja ravitseviin kasvisaterioihin, sekä Vennerin keittiössä -reseptipankin. Apua tarvitsevat perheet etsitään Hope ry:n avulla, ja jokainen verkkokaupasta ostettu ruokakassi toimitetaan perheen kotiovelle. Kassin ostaja saa itselleen hyvän mielen lisäksi pääsyn Vennerin reseptipankkiin.

ARVOn raatiin teki vaikutuksen Vennerin selkeä näkemys yhteiskunnallisesta tarpeesta, jota on lähdetty ratkaisemaan. Väestöryhmien väliset terveyserot ovat Suomessa suuria, ja noin 110 000 lasta elää köyhyydessä. Ravitsevan ruoan puute taas voi vaikuttaa monimutkaisessa syiden ja seurausten verkossa muun muassa lasten jaksamiseen ja keskittymiskykyyn koulussa.

Raati oli iloinen myös huomatessaan, että ARVO-lupauksen periaatteet löytyvät Vennerin toiminnasta. Toiminnan yhteiskunnallisen päämäärän lisäksi erityisesti vastuu ympäristöstä, avoimuus ja yhteistyöhön perustuva toimintamalli näkyvät hienosti Vennerin työssä. Ruokakassi sisältää ilmastoystävällisesti vain kasvispohjaisia ainesosia ja reseptikirjasta oppii kasvisreseptejä, Venner kertoo toiminnastaaan ja taloudestaan erittäin avoimesti mm. nettisivuillaan ja työssä kumppanuudet esimerkiksi Hope ry:n, K-ryhmän ja erilaisten vaikuttajien kanssa ovat tärkeässä roolissa.

”Tällainen tunnustus merkitsee meille todella paljon. Lähdimme liikkeelle suuresta halusta tehdä hyvää tärkeäksi kokemamme asian eteen, emmekä ikinä olisi uskoneet, että näinkin lyhyessä ajassa olisimme tässä. Emme pystyisi tähän ilman yhteistyökumppaneitamme, kiitos siis myös heille!” kommentoivat ensitunnelmiaan palkinnon vastaanottamisen jälkeen Vennerin Tuulia Järvinen ja Emilia Järvinen.

Lue lisää Venneristä: www.venner.fi

Vennerin Tuulia Järvinen ja Emilia Järvinen vastaanottivat palkinnon 26.11. / Kuva: Petteri Tiainen /Kreatos Films

Vennerin Tuulia Järvinen ja Emilia Järvinen vastaanottivat palkintotaulun ja kukat.

#Työnimi kampanja nosti esille syrjinnän rekrytoinneissa

Vaikuttavin ARVO-teko raati päätti antaa kunniamaininnan Diakonia-ammattikorkeakoulun (Diak) #Työnimi -kampanjalle. Diakin hallinnoimassa Novo Tiija (uusi aika) hankkeessa toteutetussa kampanjassa neljä julkisuudesta tunnettua henkilöä Tuomas Enbuske, Jari Sarasvuo, Anne Kukkohovi ja Meri-Tuuli Väntsi hakivat omien alojensa töitä omilla CV:llään, mutta tyypillisellä romaninimellä. Seurantajakson aikana Meri-Tuuli Väntsi sai yhden kutsun työhaastatteluun, muut kolme eivät saaneet yhtään haastattelukutsua.

Vaikka kokeilu ei ollut tieteellinen tutkimus, todisti se varsin karulla tavalla romaniväestön kokeman syrjinnän työnhaussa. Kampanja nosti asian ensimmäistä kertaa laajaan julkiseen keskusteluun ja herätti suurta huomiota. ”Kampanja näytti antavan merkittävän nytkäytyksen anonyymille rekrytoinnille. Mm. Helsinki ja Vantaa, sekä yksittäiset yritykset ja liikeketjut ilmoittivat siirtyvänsä anonyymiin rekrytointiin ja Työnimi-kampanja mainittiin näissä yhteyksissä”, kertoo kampanjan projektipäällikkö Mertsi Ärling. ”Romanien lisäksi työsyrjintä koskee myös muita ryhmiä: esim. useat maahanmuuttajajärjestöt ja vammaisjärjestöt soittivat antaen palautetta, että kampanja edisti myös heidän työllistymistään. Lähdimme tekemään tätä nimenomaan yhdenvertaisuustekona, ja sen takia tämä tunnustus ARVO-teosta tuntuukin erittäin hyvältä.”

ARVOn raati piti kampanjaa tärkeänä tekona yhdenvertaisuuden ja syrjimättömyyden puolesta. Tasa-arvoinen pääsy työelämään on erittäin tärkeää koko yhteiskunnan hyvinvoinnin kannalta. ”Olemme pohtineet yhdenvertaisuutta ja työllistämiskysymyksiä paljon teeman parissa työskentelevien jäsentemme kanssa. #Työnimi herätti aiheesta erittäin tärkeää julkista keskustelua”, kommentoi ARVOn toimitusjohtaja Kimmo J. Lipponen.

Katso #Työnimi -videot täällä. https://dialogi.diak.fi/2018/10/31/tyonimi/.

#Työnimi -kampanjan projektipäällikkö Mertsi Ärling vastaanotti kunniamaininnan 26.11. / Kuva: Petteri Tiainen /Kreatos Films

Työnimi -kampanjapäällikkö Mertsi Ärling