Yhteiskunnallista vaikuttavuutta tavoitteleville ryhdytään luomaan omaa johtamis- ja laatujärjestelmää

Yhteiskunnallisten yritysten liitto ARVO ja Suomen Laatuyhdistys ry eli Laatukeskus ryhtyvät yhdessä kehittämään yhteiskunnallisille yrityksille ja muille vaikuttavuustoimijoille räätälöityä vaikuttavuuden johtamis- ja laatujärjestelmää.

Uusi järjestelmä auttaa palveluntuottajia vaikuttavuuden johtamisessa ja julkisia hankkijoita käyttämään vero-eurot palveluihin, jotka ovat pitkällä aikavälillä viisaimpia ja vaikuttavimpia.

Tuleva järjestelmä ja sen työkalut mahdollistavat myös sen, että kunnat ja kaupungit pystyvät nykyistä helpommin tekemään vaikuttavuusperusteisia hankintoja, eli käyttämään yhteisiä vero-euroja sellaisten palveluiden hankkimiseen, jotka pitkällä aikavälillä saavat aikaan paljon hyvää ja tulevat kokonaistaloudellisesti edullisimmaksi.

”Vaikuttavuuden johtamisjärjestelmälle on huutava tarve”, ARVOn toimitusjohtaja Kimmo J. Lipponen sanoo. ”Osa kunnista ja kaupungeista haluaa jo nyt tarkastella julkisia hankintoja tehdessään vaikuttavuutta, ja tulevaisuudessa innovatiivisten ja vaikuttavuusperusteisten hankintojen tekeminen kasvattaa suosiotaan entisestään. Tarvitaan järjestelmä, jonka avulla yhteiskunnallisten toimijoiden vaikuttavuutta voidaan arvioida systemaattisesti”, Lipponen sanoo.

Tuleva johtamis- ja laatujärjestelmä auttaa myös yhteiskunnallisia toimijoita arvioimaan kokonaisvaltaisesti omaa toimintaansa ja kehittämään sitä entistä vaikuttavammaksi.

”Järjestelmän arviointimallista on tarkoitus luoda kolmiportainen. Olemme erittäin iloisia, että pääsemme kehittämään eri portaiden kriteeristöä yhdessä Laatukeskuksen ammattilaisten kanssa ja ainakin Hyvän Mitta -hankkeen ja muut vaikuttavuuden arvioinnin opit otetaan ahkeraan käyttöön”, Kimmo J. Lipponen sanoo.

Kehitystyöhön otetaan mukaan alusta alkaen 4–6 pilottiorganisaatiota. Järjestelmän on tarkoitus olla pilotointivaiheessa jo tulevan talven ja kevään aikana.

Laatukeskuksen toimitusjohtaja Tani Järvinen on tyytyväinen ARVOn kanssa alkaneesta strategisesta yhteistyöstä. ”Suomen kokoisessa maassa tämän kaltaisten yhteistyöverkostojen merkitys on suuri. Nyt kehitettävä uusi järjestelmä rakennetaan kansainvälisen EFQM-johtamismallin pohjalta. Mallin avulla on mahdollista sekä arvioida että kehittää hyvin kokonaisvaltaisesti oman organisaation toimintaa. Tämä mahdollistaa vastuullisuuden ja vaikuttavuuden systemaattisen kehittämistyön”, Tani Järvinen kertoo.

Uusi johtamis- ja laatujärjestelmä on osa Reilu Palvelu -merkin jatkokehitystyötä. Järjestöomisteisten sote-palvelutuottajien yhteinen Reilu Palvelu -merkki siirtyi ARVOn hallintaan vajaat puolitoista vuotta sitten.

Lisätietoja:

Kimmo J. Lipponen, ARVO, p. 040 7587 247, www.arvoliitto.fi