Mikä on yhteiskunnallinen yritys?

Yhteiskunnallisen yrityksen tärkein tavoite on tuottaa positiivinen vaikutus yhteiskuntaamme. Liiketoiminnan ydin on ratkaista yhteiskunnallista, sosiaalista tai ekologista ongelmaa.

Päämääränä yhteiskunnallinen hyvä

Yhteiskunnallinen yritys on yritys, jonka liiketoiminnan ensisijainen päämäärä on tehdä yhteiskunnallista hyvää tai ratkaista jotain yhteiskuntamme haastetta. Yhteiskunnallinen yritys toimii markkinoilla ja myy palvelujaan joko toisille yrityksille, yksityishenkilöille tai julkiselle sektorille.

Kuten kaiken liiketoiminnan, myös yhteiskunnallisen yritystoiminnan täytyy olla taloudellisesti kannattavaa. Tuloja pitää olla vähintään yhtä paljon kuin menoja. Voiton maksimoinnin sijaan toimintaa ohjaa kuitenkin vaikuttavuuden maksimointi. Yhteiskunnallinen yritys käyttää valtaosan liikevoitostaan tavoitteensa edistämiseen.

Yhteiskunnallinen yritys ei ole rajattu mihinkään yhtiömuotoon. Yritys voi olla osakeyhtiön lisäksi esimerkiksi osuuskunta tai liiketoimintaa harjoittava säätiö tai yhdistys.

Usein kysyttyä

Yhteiskunnallisen yrityksen tunnuspiirteet

Yhteiskunnallisia yrityksiä ei tunnisteta Suomen lainsäädännössä eikä niillä ole lakiin perustuvaa määritelmää. Yhteiskunnallisen yrityksen tunnuspiirteinä pidetään Suomessa ja EU:ssa seuraavia:

1. Liiketoiminnan ensisijainen päämäärä on tehdä yhteiskunnallista hyvää. Yrityksen yhteiskunnallinen tarkoitus ja vaikuttavuustavoite näkyvät yrityksen kaikessa toiminnassa ja se kerrotaan avoimesti. Usein yhteiskunnallinen päämäärä on myös kirjattu yhtiöjärjestykseen tai sääntöihin.
  2. Yritys käyttää suurimman osan voitostaan yhteiskunnallisen päämääränsä edistämiseen.
  3. Yrityksen toiminta on läpinäkyvää ja hyvän hallintotavan mukaista. Yritys pyrkii hallintomallissaan osallisuuteen ja demokratiaan.

Esimerkkejä yhteiskunnallisista yrityksistä

1. Osakeyhtiö, jolla on yhteiskunnallinen päämäärä.
    Yhteiskunnallinen yritys voi olla yrittäjien omistama osakeyhtiö, jonka esisijaisena tavoitteena on yhteiskunnallinen vaikuttavuus. Osakeyhtiölain mukaan toiminnan tarkoitus voidaan kirjata yhtiöjärjestykseen.
  2. Yleishyödyllisen yhteisön omistama osakeyhtiö.
    Yleishyödyllisen yhdistyksen, yhdistysten tai säätiön 100 prosenttisesti omistama osakeyhtiö on yhteiskunnallinen yritys. Tällainen osakeyhtiö tulouttaa voittonsa omistajalleen, joka käyttää sen yleishyödyllisen päämääränsä edistämiseen.
  3. Yhdistys tai säätiö, jolla on myös liiketoimintaa.
    Yhteiskunnallinen yritystoiminta voi olla osa järjestön, yhdistyksen tai säätiön toimintaa, jolloin yhteisö on myös yhteiskunnallinen yritys. Yritystoiminta eriytetään kirjanpidossa yhteisön yleishyödyllisestä toiminnasta. Liiketoiminnasta synty voitto käytetään yhteisön yleishyödyllisen päämäärän edistämiseen.
  4. Osuuskunta, jonka päämäärä on yhteiskunnallinen.
    Yhteiskunnallinen yritys voi toimia myös osuuskuntana.

Tutustu ARVOn jäseniin

Yhteiskunnallisen yrityksen perustaminen

Yhteiskunnallinen yritys perustetaan ratkaisemaan jotakin yhteiskunnallista haastetta. Sen lisäksi, että yhteiskunnallisen yrityksen perustava yksilö, tiimi tai järjestö haluaa luoda yritystoiminnallaan muutosta maailmaan, tarvitaan myös liiketoimintaosaamista. Erityisen tärkeää on tuntea toimintaympäristö ja erityisesti se tarve tai haaste, johon yhteiskunnallinen yritys aikoo toiminnallaan vaikuttaa.

Onko sinulla mielessäsi yhteiskunnallinen liikeidea tai oletko jo perustamassa yhteiskunnallista yritystä? Löydät Yhteiskunnallisten yritysten osaamiskeskuksen sivuilta runsaasti tietoa ja työpohjia yhteiskunnallisen yrityksen perustamisen tueksi.

Me ARVOssa autamme ja annamme mielellämme neuvoja yhteiskunnallisen yrityksen perustamista pohtiville. Älä epäröi olla yhteydessä!

Usein kysyttyä

Yhteiskunnallinen päämäärä voi olla mikä tahansa päämäärä, joka edistää hyvinvointia, ratkaisee yhteiskunnallisia ongelmia tai parantaa ympäristön tilaa.

Yhteiskunnallinen päämäärä voi olla esimerkiksi

• laadukkaiden hyvinvointipalveluiden tarjoaminen
  • heikommassa työmarkkina-asemassa olevien työllistymisen edistäminen
  • ekologisen kestävyyden edistäminen
  • eettinen ja vastuullinen tuotanto
  • yksinäisyyden ja syrjäytymisen ehkäisy

Yhteiskunnallista missiota toteuttaessaan yritykset haluavat rakentaa liiketoiminnallaan parempaa Suomea ja jokaiselle hyvää elämää.

Yhteiskunnallisten yritysten tavoitteena on toimia taloudellisesti kannattavasti, jotta ne pystyisivät tuottamaan omalla liiketoiminnallaan yhteiskuntaan entistä enemmän positiivisia vaikutuksia, esimerkiksi tuottamaan mahdollisimman hyvää palvelua entistä useammalle.

Yhteiskunnallinen yritys käyttää aina valtaosan voitostaan yhteiskunnallisen päämääränsä edistämiseen.

Voitot voidaan käyttää esimerkiksi

• toiminnan kehittämiseen
  • vaikuttavuuden kasvattamiseen
  • maksuttomien palveluiden rahoittamiseen
  • lahjoituksiin.

Toiminta ei perustu lyhytnäköiseen taloudellisen voiton tavoitteluun. Yhteiskunnallinen yrittäminen keskittyy ihmisten, ympäristön ja yhteiskunnan hyvinvoinnin lisäämiseen. Toiminnassa korostuu se, että yhteiskunnalliset yritykset haluavat saada aikaan vaikuttavuutta eli pysyviä positiivisia muutoksia.

Eivät. Yhteiskunnallisen yrityksen erottaa muista yrityksistä sen ensisijainen päämäärä: liiketoimintaa ja voittoa tehdään ensisijaisesti jonkin yhteiskunnallisen päämäärän vuoksi. Tämän periaatteen tulee näkyä kaikessa yrityksen toiminnassa ja se on useimmiten kirjattu myös yrityksen yhtiöjärjestykseen, säätiön säädekirjaan, tai osuuskunnan tai yhdistyksen sääntöihin.

Yhteiskunnallinen yrittäminen on yksi tapa toimia, ja myös muunlaista yritystoimintaa tarvitaan. Sidosryhmät, asiakkaat, sijoittajat ja henkilöstö arvostavat nykyään yhä enemmän vastuullisuutta ja yritystoimintaa, joka etsii liiketoiminnallaan ratkaisuja yhteiskunnallisiin ongelmiin.

Kyllä voi. Jos järjestöllä tai säätiöllä on liiketoimintaa, se on myös yhteiskunnallinen yritys.

Voi, yhteiskunnallinen yritys ei rajoitu mihinkään toimialaan tai yhtiömuotoon.

Monimutkaistuvassa maailmassa tarvitaan erilaisia ongelmanratkaisutapoja.

Tutkimusten mukaan* yhteiskunnalliset yritykset ovat innovatiivisia ja pyrkivät kasvuun. Ne ovat sitoutuneita kehittämään pitkäjännitteisesti ympäröivää yhteiskuntaa ja asiakkaidensa hyvinvointia.

Yhteiskunnalliset yritykset uudistavat ja täydentävät hyvinvointivaltion palvelurakenteita ja toimivat inhimillisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla. Ne tuottavat palveluita tehokkaasti ja kehittävät uutta yhteistyössä muiden toimijoiden, esimerkiksi kuntien ja kaupunkien kanssa.

Yhteiskunnallisia yrityksiä tarvitaan tuottamaan vaikuttavia, tehokkaita ja ihmisläheisiä palveluita, joilla yhteiskunta voi pitkällä aikavälillä säästää yhteisiä verorahoja.

(*VN/TEAS, 2023 ja Tykkyläinen, 2019)